ようこそ!!! WELCOME TO MY WORLD!!! SELAMAT DATANG!!!

♥♥♥LIFE IS SHORT,BREAK THE RULES,FORGIVE QUICKLY,KISS SLOWLY,LOVE TRULY,LAUGH UNCONTROLLABLY AND U NEVER REGRET ANYTHING THAT MADE U SMILE♥♥♥

::lazy fat cat::

Sunday, September 26, 2010

ReOrganize.....


As what you can see, i am reorganizing my blog, my mind and also myself.
i need a new environment as i always get bored of old things.
pity me to always have to feel this way.
i was once thinking of deleting this blog, but when it comes to a boring day what should i do then?
(i love writing anyway..........)
sometimes, we need to write down what we feel inside instead of telling your friends this and that.
i swear they do not always want to listen to you when you got too much to tell...
why not writing in your diary??......owh, dont ask me that.
i do have a diary, but i never get to the last page. and i'll use the same diary for 3 to 5 years.
i didnt write of what happen today or yesterday, but i filled it with new words of japanese, english's vocabs, good quotes, recipes.....something like that. hahahaha..........
but, good and bad moments also included!! =)
by the way, if you often wander around here, u'll notice that there aren't so much entries anymore. i deleted it for whatever reasons....^^ im moving on ;p


nah rose for u all



Friday, August 27, 2010

Ramadhan's favourite

 



Ku mengatur langkahku
Jalan tanpa bayang-bayang mu
Langit dan bumi setia menemani ku
Matahari menyinar tak pernah berpihak pada ku
Ku kepanasan tanpa perlindungan mu

Hari berganti hari aku masih teguh menanti
Hadir diri mu dalam hidup ku ini
Rasa kecewa ada bila kaki penat berlari
Namun yakinku kau ku temui

Ku takkan pernah cuba berhenti
Langkahku mencari cinta
Yang ku tahu hanya tuk diri ku
Kan ku terus cari sampai hujung dunia

Kerna ku tahu akan ku jumpa diri mu
Dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpi ku selalu

Ku lihat semua gembira
Bila mengenali erti cinta
Senyuman ku beri hanya duka
Bila ingin teman tuk berbicara

Cinta jangan sembunyi
Mataku kabur mencari
Hadirlah dalam hidup ku ini

Cinta jangan engkau pergi
Bila langkah ku cuba
Untuk mengejar diri mu

p/s: the song is sooo touching just like the story....u shud watch this drama =)

Friday, July 30, 2010

parachute

nikmatilah lagu ini yg sedang menjadi pujaan hatiku malam pagi dan petang...sungguh masyukk
huhu...i kalo minat satu2 lagu hari2 i dengar bior sampai bebulu telinge...bile sudah muak i move on...hahhahahahaha.....life must go on babe...kalo dah bosan cari laen arrr!!



 nah i sertakan lyric nye sekali spye senang u all practise nyanyi2 sumbang..heheh
lyric:

"Parachute"

I don't tell anyone about the way you hold my hand
I don't tell anyone about the things that we have planned
Won't tell anybody, won't tell anybody
They want to push me down
They want to see you fall down

Won't tell anybody how you turn my world around
I won't tell anyone how your voice is my favourite sound
Won't tell anybody, won't tell anybody
They want to see us fall they want to see us fall

I don't need a parachute
Baby, if I've got you
Baby, if I've got you
I don't need a parachute
You're gonna catch me
You're gonna catch if I fall
Down, down, down

I don't need a parachute
Baby, if I've got you
Baby, if I've got you
I don't need a parachute
You're gonna catch me
You're gonna catch if I fall
Down, down, down

Don't believe the things you tell
Yourself so late at night and
You are your own worst enemy
You'll never win the fight
Just hold on to me, I'll hold on to you
It's you and me up against the world
It's you and me

I don't need a parachute
Baby, if I've got you
Baby, if I've got you
I don't need a parachute
You're gonna catch me
You're gonna catch if I fall
Down, down, down

I don't need a parachute
Baby, if I've got you
Baby, if I've got you
I don't need a parachute
You're gonna catch me
You're gonna catch if I fall
Down, down, down

I won't fall out of love, I won't fall out of
I won't fall out of love, I won't fall out of
I won't fall out of love, I won't fall out of
I won't fall out of love, I'll fall into you

I won't fall out of love, I won't fall out of
I won't fall out of love, I won't fall out of
I won't fall out of love, I won't fall out of
I won't fall out of love, I'll fall into you

I don't need a parachute
Baby, if I've got you
Baby, if I've got you
I don't need a parachute
You're gonna catch me
You're gonna catch if I fall
Down, down, down

I don't need a parachute
Baby, if I've got you
Baby, if I've got you
I don't need a parachute
You're gonna catch me
You're gonna catch if I fall
Down, down, down

Thursday, July 29, 2010

25july2010

ade ape dengan 25 july 2010??
jeng jeng jeng....
aritu i pegi bbq kat sungai n hanabi kat stadium toyota-shi lah...
huhuhu...best kuasa 34!!
dah cuti katekan, barulah heaven nk jalan2
tapi skg panas maaaaaaaa
uhukkkk tanpaku sedar muka tgn dan kakiku telah berubah warna...
udah jadi gelap cikit dong!!
itu wa cukop tidak suka....tak suka....xmo suka....
ari2 i sapu sunblock SPF 50++ agi pon boleh burn jugak
kuat x kuat nye pancaran uv kat japan nih...
panasnye kalah kat malaysia
rase berkuap mcm dalam kebuk wasap pon ade....
nway cakap byak2 pon xguna...
nak letak picas la kat blog...
dah lame x update....hehehhehehehhe


i dekat toyota-shi bersarungkan yukata
(adalah menjadi habit japanese gi tgk bunga api pakai yukata)

i dgn kwn dr mongol dekat stdium tempat hanabi

i dekat sungai tempat pegi bbq

toyotarian sdg berbbq di bawah sebuah pohon nan rimbun


arini jela i kuar having fun seharian.
hari2 yg selebihnya i byk habeskan masa di lab.
sebut pasal lab, i xtau ape nk jadi ngan i pye kenkyu..
i pon da naek fed up dah....apesal die xnak jadi pon i xtau.
cume ade wape hari je yg tggal nk cari data utk cyukang happyou..
maaa, sama2lah kite nantikan keyabaian tuh datang nanti..
hahahaha,,, bukan nk doa bg yabai, mslhnye diri sndiri tau mmg yabai.
whatever lah, yg kemudian tuh kemudian kan....ni tutor i ajar...huhu.
kadai2 i sumer sedap landing agi di rak2 mereka.
i xsampai hati nk kaco dorg...huahuahuahuahuahuhau...
ALASAN semata2...xnak buat tuh cakap jela xnak buat kan...
mmm papejelah...janji ni cuti i...cuti buat cara cuti...kan3????
hahhahahhahahhahaha....

Monday, July 19, 2010

what u waiting for??

best gak lagu nih



Chorus (Colby)
Baby I never seen someone wit your body
You make me wanna get this party started
Hey baby come and tell me what’s the score
Baby baby tell me
What chu what chu waiting for
Chorus (Mizz Nina)
Baby I never seen someone with your body
You make me wanna get a little naughty
Hey baby come and get me it’s all yours
Baby baby tell me
What chu what chu waiting for
(Colby)
It’s your birthday so tell me what you wanna do
(Mizz Nina)
It’s my birthday I really wanna get with you
(Colby)
Drop the beat now and baby we can get it started
(Mizz Nina)
We’ll go insane and take it to the after party
(Colby)
So what’s your name
Hey baby what’s your name oh yeah
(Mizz Nina)
Sexy’s my name
Yeah sexy is my name
(Colby)
Ok and what’s your game
Hey baby what’s your game
(Mizz Nina)
Ok I like to play
I I like to play ay
Ulang Chorus (Colby)
Ulang Chorus (Mizz Nina)
Verse
(Colby)
Hey sexy girl from Kuala la la Lumpur
(Mizz Nina)
Hey baby that’s me
I’ll be on the dancefloor
(Colby)
I got chu a surprise
We’re poppin up in VIP
(Mizz Nina)
And if I ask nice can I take you home with me
Ulang Verse 2X
Ulang Chorus (Colby)
Ulang Chorus (Mizz Nina)
(Colby)
Baby let’s get crazy
Come on loose control ol ol
(Mizz Nina)
We’re gonna tear up the after party
I know you want some more oh oh oh
(Colby)
I wanna see ya work that body
Drop it down real low low low
(Mizz Nina)
Hey baby come and get me
Tell me what chu what chu
What chu waiting for
Ulang Chorus (Colby)
Ulang Chorus (Mizz Nina)

Monday, July 12, 2010

summer disease=what-the-hell

fyi, japan skg tgh berapi!!! berapi-api......
tido dalam api, masak dlm api, nek beskal dlm api....
angin yg berhembusan itu adalah api okeyh! bukan angin...
kalo ko kuar x pakai uv protect @dgn kata laen sunblock,
balik satgi ko tgk la kulit ko dah jadi cam bontot kuali goreng bihun.
terseksa gilaaaaaaaaaaaaaa......
walaupun msia itu panas, ada angin nyaman yg bertiup..
tp jepun ni punya angin mmg x bertiup lagi baguihhhhhh
bila musim panas, seperti kebiasaannya akan dtg satu penyakit.
aku tatau lah org laen pon ada penyakit ni jugak ke x...entah2 aku sorg kot duk perasan lebih.
tau penyakit apa???....
penyakit xlalu makan, xlarat nak gi kelas, xlarat nk naek tgga...
serba-serbi xlarat lah pokok pangkalnya.
aku ini...sejak cuti 3 hari ini....terperap dalam bilik...
satu benda pon aku takleh nk sumbat lam mulut.
lapaq roti, pi la beli roti kat kombini...makan semulut 2 rasa nk kuar balik.
pas makan haruslah rasa nk pegi toilet!!!!!!!!!
demi utk memujuk perut ini, semalam aku gagahkan diri buat mee goreng,
boleh tahan sedap...hehehe...
makan sampai habes, sumbat jugak xmo bagi lapaq tgh2 malam satgi.
bajet kenyang arr konon.....
tuptup semalam, bape kali aku ulang pegi jamban??...haaa sendiri mau ingat!!
tdo la dalam kelaparan lagi...gila seksa...rasa cam nk cubit2 ja perot gatal nih.
sudahnya kul 3 pagi aku pegi tandas lagi, lalu tdorku smpai thp itu saje.
duk berangan guling2 sampai la cerah....
nak cakap satu bnda ja.....
BENCI gila rasa lagu nih....
LAPAR >> nak makan >> xlalu = kelaparan 
 saket jiwaaaaaaaaaaaa rasa aiiihhhhhhh...
xpenah2 aku bangun kul 7 pagi layan movie nih...
selalu telajak-lajak sampai tghari...
sebbaek la ada gak twilight saga eclipse 2010 tu utk ditengok.
tu pon cari vid yg elok dekat sejam xjumpa2
last2 tgk jugak la yg low quality tuhhhhhhh....haishhhhh
len kali bek xyah letak teghuih kalo nk letak yg LQ...buang karan aku ja
donlod2 sorry arr, bolayan awal2 agi.......
penat sudah merepek....nk type pon kurg tenaga.
owh natsu, berlalulah dengan penuh kecepatan dan kepantasan.
I HATE U!!!!

Sunday, July 11, 2010

al-kisah Toriq

sebuah cerpen untuk dikongsi bersama....selamat membaca=)

Sedih. Aku tak tahu mengapa. Suasana seakan kelam itu mengundang rasa sedih di dalam hatiku. Ku lihat Ariff menangis teresak-esak. Fawwaz dan Munsyi duduk menunduk wajah yang sugul. Di sekeliling mereka bertiga, kebanyakkan rakan-rakanku di Jordan ini turut hadir. Semuanya mempunyai gaya masing-masing. Namun gaya mereka semua bersatu atas satu perkataan. Sedih.
Tiba-tiba aku rasa takut.
Seakan-akan suasana itu meragut nyawaku.
“Semoga Allah merahmati arwah” presiden MPPM Jordan, abang Dzulkarnain berkata dalam keadaan matanya yang kemerahan.
Arwah?
Ada orang meninggalkah?
Tiba-tiba aku ternampak wajah Toriq, sahabat karibku. Wajahnya pucat lesu. Kenapa? Dia kaku sahaja tanpa suara. Matanya terpejam.
Adakah?
*********
Aku memandang wajah Toriq. Wajah itu tidak sama seperti wajah yang kelihatan dalam mimpiku. Wajahnya kini hidup, ceria, penuh cahaya. Wajah yang tidak pernah rasa sugul bila memandangnya. Namun hari ini, keresahan aku tidak hilang dengan memandang wajah bersih itu. Malah, semakin bertambah gelisah.
“ ni kenapa gaya nak makan orang? Dah tranformasi jadi Godzilla?”. Toriq tersenyum-senyum.
“jalan pandang depan la”. Aku memuncungkan bibir ke hadapan, ke arah jalanraya. Kami kini berada di hadapan sebuah pasaraya, yang bertentangan dengan pintu gerbang universiti kami. Antara pasaraya dengan pintu gerbang universiti, ada jalan raya yang besar untuk kami lintasi.
Senior-senior sentisa berpesan agar kami berhati-hati kerana orang arab biasanya memandu dengan laju. Kadangkala, kami tidak dapat menjangka bagaimana mereka memandu. Aku yang pernah naik teksi dan coaster di Jordan ini, memang rasa macam nak tercabut jantung dengan cara pemanduan mereka. Menggerunkan.
“uih, garangnya. Ni boleh jadi Godzilla sungguh ni”. Toriq terus melangkah.
Tiba-tiba aku menangkap sebuah kereta yang bergerak dalam keadaan laju.
Pantas wajah Toriq dalam mimpiku menjengah. Kata-kata abang Dzulkarnain mengetuk kepala.
Arwah!
“Toriq” aku terus mencapai lengannya, menarik Toriq ke belakang semula. Kereta tadi terus bergerak membelah jalan raya.
“kau nak mati ke? Jalan tak pandang kiri kanan?”. Aku meninggikan suara. Dapat kurasa wajahku tegang. Dada berdegup kencang. Bukan marah, tapi..
Toriq angkat kening. “Kau ni kenapa? Siapa tak Nampak kereta tadi? Aku bukan nak melintas jalan raya. Aku baru je nak melangkah nak berdiri tepi jalan raya. Macam tak biasa pulak.”
Aku diam. Tadi, dia bukan nak melintas ke?
“Kau ni, sayang aku terlebih ni”. Toriq ketawa kecil.
Muka aku merah. Aku terasa macam aku ni orang bodoh pula.
“Aku risau”. Aku menjawab tanpa memandang wajah Toriq. Jalan raya sedang dipenuhi kenderaan yang lalu lalang. Kami masih belum ada peluang untuk melintas.
“Risau? Terharu seh”. Toriq memaut bahuku dengan lengannya. Dia masih ketawa.
Aku diam sahaja. Mana aku tak risau? Aku mimpi kau mati!
Tidak lama kemudian, kami dapat peluang melintas jalan. Toriq melangkah dahulu. Aku pantas bergerak agar langkah kami seiring. Pantas tangan kananku memegang tangan Toriq, memimpinnya seperti memimpin anak kecil melintas jalan.
Sampai sahaja di pintu gerbang universiti Yarmouk, aku perasan Toriq memandangku. Tapi aku senyap sahaja. Beberapa orang di tepi jalan tersenyum-senyum memandang kami. Memang, Nampak pelik kalau lelaki berpimpin tangan dengan lelaki.
“Kau tak sihat”. Suara Toriq kerisauan dengarnya.
Aku melepaskan tangannya semasa melepasi pintu gerbang. Geleng kepala.
Aku perlu beritahukah mimpi aku?
“Kalau kau ada masalah, bagitahu aku”
Toriq, memang sahabat yang baik. Sahabat yang terbaik. Tapi sekarang, bukan aku yang bermasalah. Masalahnya adalah kau, Toriq. Aku rasa macam kau akan ditarik pergi. Aku tidak mahu kau pergi!
“Tiada apa-apa”
Toriq tersenyum semula. Wajahnya ceria kembali bercahaya. “Kau tengah angau dengan sesiapa ke?”. Tangannya mencuit pinggangku.
“Banyak la kau”
*****
Orang kata, kalau ada manusia nak dekat mati, biasanya dia akan ada tanda-tandanya. Tapi, selalu nya tanda itu tidak akan kita perasan, melainkan selepas dia mati. Contoh yang biasa didengari adalah seperti ajak makan makanan kegemaran tapi dia makan tak habis. Contoh lain yang biasa aku dengar, arwah akan sering berkata berkenaan mati sebelum kematiannya.
“Agak-agak, umur kita ni berapa panjang lagi?”
Hampir tersembur air yang sedang kuteguk. Terkejut. Aku membesarkan mata, memandang Toriq.
“Mati-mati jangan sebut lah”. Aku menegur.
Toriq tersengih. “kenapa pulak? Mati tu bila-bila. Apa salahnya ingat mati. Mati selalu ingat kita.”
Aku menghela nafas. Betul. Malah, mengingati mati adalah antara pencuci kekaratan di dalam hati.
Rasulullah SAW bersabda: “Hati itu akan karat seperti karatnya besi”. Sahabat-sahabat pun bertanya bagaimana untuk membersihkannya. Rasulullah SAW menjawab: “Membaca Al-Quran dan mengingati mati”
“Tak ada la, hilang keindahan pagi ni”. Aku memberi alasan. Kemudian memandang mentari pagi yang redup di sebalik awan.
sekarang subuh pukul 3.40 pagi. Malam sudah menjadi pendek kerana musim panas. Antara hobi aku dan Toriq masa musim panas ini adalah duduk di atas sutuh dan berehat sambil memerhatikan mentari naik. Kami akan membaca Al-Quran dan kemudiannya bersarapan bersamasama.
“Kalau aku mati, macam mana agaknya kau?”. Soalan itu, mengundang pusingan pantas dari kepalaku.
Pantas aku meluku kepalanya.
“Aduh, kenapa?”. Toriq menggosok-gosok kepalanya. Memandang aku dengan kehairanan.
“Degil ya. Kan aku dah cakap jangan rosakkan mood pagi ini.” Aku cuba bergaya selamba.
Toriq mencemikkan muka, kemudian terus menyambung sarapannya.
Suasana senyap sebentar. Aku terus menghabiskan air. Cawan kuletakkan. Toriq tekun dengan makanannya. Aku rasa bersalah pula.
“Kalau kau tak ada”. Perlahan-lahan aku bersuara.
Toriq mengangkat kepala. Mata kami bertentangan. Suasana senyap kembali. Kemudian Toriq mengangkat kening, isyarat agar aku meneruskan kata-kata.
“Aku akan terasa amat amat amat sedih”. Suaraku perlahan.
Perlahan-lahan senyuman Toriq terukir.
“Kenapa? Lawak ke?”
“Terharu seh”
“Banyak la kau punya terharu”
“Aku saje je nak tengok kau sayang aku tak”. Toriq angkat kening dua kali. Kemudian dengan selamba meneruskan sarapan.
“Ceh”. Buat aku risau aje. Aku memandang langit kembali. Semakin cerah. Baru pukul 6.00 pagi, sudah seperti pukul 8.00 pagi di Malaysia.
Adakah hidup akan sentiasa cerah seperti keadaan sekarang?
****
Hah!
Aku terbangun lagi. Mimpi itu datang lagi. Wajah teman-teman sugul, ada yang menangis, ucapan abang Dzulkarnain dan berakhir dengan wajah Toriq yang terpejam kehilangan seri.
Aku beristighfar berulang kali. masyaALLAH. Perasaan takut menyerang.
Tubuhku rasa hangat. Ku sentuh dahi, tersa basah. Aku berpeluh.
Semakin lama, aku terasa seakan-akan mimpiku akan menjadi kenyataan.
Mimpi yang sama datang dan datang lagi.
YA ALLAH!
Kulihat jam pada telefon bimbit. 2.45 pagi. Aku terus bangun dan menuju ke tandas. Gosok gigi, dan membasuh muka. Kemudiannya aku mengambil wuduk. Aku hendak solat tahajjud.
Semalam, Toriq mengadu kepadaku bahawa dia sakit. Dia rasa lemah-lemah badan. Hidung pula sentiasa berdarah.
Aku amat risau. Aku telah membawanya berjumpa doktor pada waktu malam, tetapi doktor hanya berkata bahawa itu keadaan biasa apabila perubahan cuaca. Memang biasanya pada musim panas, badan akan terasa lebih lemah dan kadangkala untuk beberapa orang, darah akan keluar  dari hidung.
Keterangan doktor tidak membuatkan aku lega. Mungkin aku juga akan menganggap ini biasa, kalau aku tidak didatangi mimpi  aneh itu. Tapi, setelah berulang kali mimpi itu hadir, aku rasa teramat risau. Adakah pemergian Toriq memang tidak dapat dielakkan? Adakah mimpi aku itu, benar-benar satu kepastian?
Aku menangis dalam sujudku.
Ya ALLAh, sesungguhnya KAUlah yang menguasai nyawa, maka panjangkalah nyawa sahabatku itu.!
****
“Nama aku Toriq. Yoroshikuu”. Dia menghulurkan tangan.
Yoroshiku? Bahasa jepun apabila memperkenalkan diri, atau meminta seseorang melakukan sesuatu.
“Pelajar JUST?”. Nama universiti untuk pelajar perubatan dan pergigian di Irbid kusebut.
Semua orang di sekelilingnya ketawa.
“Aku dah kata dah, kau ni tak ada rupa pelajar Yarmouk”. Bahunya di tepuk kawan di sisi.
Dia ketawa juga. “ Aku pelajar Yarmouk. Macam kau juga. Kita sama baya la. Cuma aku sampai sini seminggu awal.”
Aku tersengih. Pandangan pertama aku, pelajar bernama Toriq ini adalah seorang yang suka lepak-lepak, gaya happy go lucky dan ada aura anak orang kaya.
Sekejap sahaja. Sudah dua tahun berlalu. Tanpa aku sangka, pelajar yang aku ingat suka lepak-lepak, happy go lucky, dan ada aura anak orang kaya itu adalah sebenarnya jauh dari sangkaan aku. Gayanya memang ceria, tetapi Toriq adalah orang yang serius pada tempatnya. Dia rupanya bukan anak orang kaya. Dia sederhana sahaja seperti aku. Tetapi dari segi pelajaran, Toriq jauh melebihi aku. Dia di antara tergenius di dalam universiti Yarmouk. Hatta pensyarah pun menyayangi dia.
Akhlaknya baik dan bersih. Tidak pernah menyakitkan hati orang. Malah Toriq yang mengajak aku untuk mengikuti usrah yang dijalankan oleh iktilaf islami, kumpulan persatuan ISLAM orang arab di university Yarmouk.
Toriq sentiasa berbahasa yang menyenangkan, dan semua orang di kawasan Irbid ini menyukainya. Dan semestinya, Toriq ramai peminat dari kalangan pelajar perempuan.
Dan tanpa aku sangka juga, pelajar yang aku ingat suka lepak-lepak itulah yang menjadi sahabat karib aku sepanjang berada di Jordan ini. Kami tinggal serumah dari tahun pertama dengan tiga orang pelajar JUST , iaitu Ariff, Fawwaz dan Munsyi.
Malah, kami adalah pasangan setter dan spiker yang digeruni di universiti. Aku spiker dan dia sebagai setter. Kami berdua suka buat video macam AnasTahir dan Akhbar, tapi kami tak buat video nyanyi macam mereka. Kami buat video tazkirah. Antara projek dakwah aku dan Toriq.
Aku, memang amat sayang dengan Toriq.
Sayang kerana ALLAH. Uhkhuwahfillah. Toriq yang kenalkan aku dengan benda-benda tu. Dia yang kenalkan aku akan hakikat ISLAM, hakikat iman. Sedikit demi sedikit dia mencerahkan kefahaman aku berkenaan makna kehidupan. Hinggalah sampai satu tahap, dia mengajak aku mengikuti usrah utnuk pemahaman yang lebih tersusun.
Walaupun aku adalah seorang pelajar sekolah agama sbelum berkenalan dengan toriq lagi, tetapi selepas dia menunjukkan aku semua itu, baru aku nampak bahawa aku telah silap meletakkan agamaku. Selama ini, aku hanya nampak ISLAM ini untuk aku lulus cemerlang dan mendapat kerja dalam kehidupan.
Tapi rupa-rupanya, ISLAM ini lebih daripada itu. Seluruh kehidupan itu sendiri sebenarnya perlu berada di dalam ISLAM. Hal ini kerana, ISLAM itu syumul, meliputi segala perkara. Semua itu aku fahami, hanya selepas aku mengenali toriq. Perlahan-lahan, dialah yang memimpin aku.
Sebab itu, aku amat menyayanginya.
“ Ni kenapa tengok aku macam aku dah nak mati je ni?”. Toriq memandang kepadaku.
Aku tersedar dari lamunan panjang. Perkataan mati membuatkan aku sedikit rasa tidak senang.
“Kau sakit, aku tengok-tengokkan la”. Aku menjawab selamba.
Toriq tersenyum. “Kot la nak ubatkan”
“Aku bukan doktorlah”
“Daaie, doktor pada ummah seh”
Kata-kata Toriq mengoyak sengihku. “Masalahnya, kalau bab sakit macam kau ni, daaie tak boleh nak ubatkan. Doktor la kena bagi ubat.”
Toriq menggeleng. “ Daaie, perlu beri harapan kepada pesakit macam aku ni, untuk menjalani ujian sakit itu dengan penuh keimanan.”
Aku tersenyum. Ada-ada sahaja. Tak mahu kalah juga.
“Jadi, bersabarlah kau dengan ujian ini. Ini baru sakit sikit. Kemungkinan, ALLAH akan uji dengan yang lebih besar”
“Apa agaknya benda yang lebih besar tu?”
“Aku kahwin dengan orang yang kau suka”
Terkeluar tawa kami berdua.
“Berani la”. Toriq menunjuk penumbuk.
“Joke man, joke”
Toriq mengangguk. Aku tahu, dia faham. Kami bukan sekalu dua bergurau. Entah, sudah kali ke berapa ribu kami bercanda. Kadang-kadang tanpa suara pun, aku seakan dapat menjangka perasaannya, dan dia pula seakan dapat menjangka keadaan aku.
“Aku rasa, aku dah hampir sihat dah ni”. Toriq memegang dahinya.
“Kau rehat cukup, okeylah kut”
“Darah pun dah tak keluar dah sehari dua ni”
“Esok boleh pergi kuliah”
“Kau mesti sepi pergi kuliah sengsorang”
“Bajet macam aku ni jiwang pulak”
“ha haa!”
Senyap sebentar selepas itu. Tiga hari ini, aku la yang menjaganya. Ahli rumah lain agak sibuk kerana mereka pelajar perubatan. Pelajar agama di yarmouk memang agak banyak masa lapang.
“Tapi, memang sepi pun tak ada kau”
“Haa! Introducing, mamat jiwang Irbid, Rasyid!”
“Banyak la”. Aku menolak Toriq. Kami ketawa lagi. Nampaknya, Toriq memang benar-benar sihat.
Aku rasa lega.
Mungkin, mimpi aku hanya mainan sahaja.
Mungkin, aku ini terlalu banyak berfikir.
“hei Toriq”. Aku memandang Toriq. Mata kami bertemu.
“Em?”. Keningnya terangkat sebelah. Gaya kebiasaan.
“Uhibbukafillah, jiddan jiddan”. Aku cintakan kamu kerana ALLAH sangat-sangat.
Toriq senyap sebentar. Kemudian ketawa.
Aku hairan. Kenapa?
“Kau memang dah jadi mamat jiwang seh. Gaya macam nak tinggal aku jauh je”
Aku tersengih. Aku yang takut kau tingggal aku jauh. Aku yang tak mahu kau pergi jauh tinggalkan aku.
Kemudian tawa Toriq mengendur. Dia memandang aku.
“Uhibbukafillah Kaman”. Aku cintakan kamu kerana ALLAH juga.
Aku tersenyum.
Hati lapang.
****
Aku terbangun.
Aku tidak tahu sama ada aku patut senyum, atau terus bimbang.
Aku bermimpi mimpi yang sama. Tetapi, mimpiku bertambah. Semuanya sama, hingga ketika wajah pucat Toriq yang terpejam matanya. Namun, kali ini, sebelum berakhir, mata Toriq yang terpejam itu, terbuka, dengan mata yang bergenang.
Adakah ini tandanya, dia tidak mati?
Ataupun, adakah tandanya, Toriq hanya berada dalam kesedihan?
Aku tidak tahu.
Ya ALLAH, lapangkanlah kehidupan sahabatku Toriq, permudahkanlah segala urusannya, ampunkan segala dosa-dosanya.
Aku berdoa.
Semoga ALLAH pelihara sahabatku Toriq.
Sekurang-kurangnya, dalam diri sekarang, ada perasaan bahawa, Toriq tidak akan pergi meninggalkan aku.
Tapi!
****
Kehidupanku seakan kembali seperti biasa. Berjalan ke universiti Yarmouk bersama sahabat tercinta, Toriq.
Pagi tadi, selepas sarapan, aku teringat akan ibuku. Aku bersembang lama juga. Sempat berkirim salam kepada semua keluarga. Agak lama juga tidak menghubungi mereka.
“Ni kenapa muka macam orang baru kahwin ni?”
Aku tersengih. Sebab aku senang hati. Aku dapat telefon ibuku pada pagi hari, dan sahabatku kembali sihat. Malah, aku dapat rasa bahawa kerisauan ku macam berterbangan hilang. Mungkin selepas kembalikan bahawa, hidup dan mati itu susunan ALLAH.
Semalam, sebelum tidur, aku bermuhasabah.
Mungkin, kalau benar mimpi-minpi aku selama ini benar adalah tanda bahawa Toriq akan ditarik pergi, maka aku pun tidak mampu menghalang kehendaknya. Mati itu adalah urusan-Nya. Kita tidak boleh mengelak, jauh sekali hendak melarikan diri. Cuma, tugas kita adalah hidup dengan nyawa yang masih ada, dan cuba menjaga diri sebaik mungkin.
Setiap yang bernyawa akan mati. Tiada keraguan akan hal itu. Maka tidak perlu di pertikaikan. Pokok persoalan sekarang adalah, bagaimana kita menjalani kehidupan.
Dikejutkan mimpi semalam, aku solat tahajjud, solat taubat dan melakukan solat hajat. Aku mendoakan agar aku termasuk dari kalangan yang beriman dan diberikan rezeki untuk masuk syurga. Aku berharap agar, aku termasuk dalam kalangan mereka yang mendapat redha ALLAH. Aku juga mendoakan semua ahli keluargaku, dan rakan-rakanku. Semestinya, aku tidak lupa mendoakan sahabatku Toriq.
“Weh, jawab la. Mimpi jumpa bidadari ke?”. Toriq menolak bahuku.
Aku menggeleng. Aku mimpi kau hidup. “ Mana ada apa-apa”
Aku terus berjalan. Toriq menepuk-nepuk belakang tubuhku. “Tak pe”
“Jangan ambik hati seh”. Aku meniru ‘seh’ yang selalu diucapkannya.
“Aku ambik jantung je seh”. Toriq membalas canda. 
Kami ketawa.
Kami sampai di tepi jalan raya.
“Tak sibuk seh pagi ni”
Aku mengganguk. Walaupun ada kenderaan lalu lalang, tapi tidak sesibuk seperti biasa.
Toriq terus melintas. Aku mengikuti dari belakang.
Poooooooooooonnn!!!!
Aku menoleh. Sebuah coaster bergerak laju ke arah kami. Mataku membesar. Spontan aku menolak toriq dengan kuat. Sahabatku itu terkeluar dari jalan raya.
Jarak coaster dengan ku tidak lebih dari sedepa.
Ketika ini, keadaan sekeliling aku seakan menjadi perlahan. Aku sendiri jadi pelik. Aku sempat memandang Toriq yang hendak membuka mulut untuk menjerit.
Aku sempat pula teringat akan mimpiku.
Tangisan ahli rumah, kesungulan kenalan-kenalan di Jordan, kata-kata abang Dzulkarnain, kemudian wajah pucat dengan mata terpejam yang akhirnya terbuka dalam keadaan mata bergenang.
Patutlah!
Aku tersenyum.
“Oh, rupanya bukan Toriq. Tetapi aku!”
Alhamdulillah. ALLAH maha besar. Ternyata ilmu berkenaan kematian ini tidak tersampai pada insan untuk menjangkannya.
BAM!
Seluruh alam macam berputar berulang kali.
Dan yang terakhir aku dengar adalah suara jeritan Toriq yang panjang, sebelum segalanya menjadi gelap, dan senyap.
ALLAH! Aku naik saksi bahawa tiada ALLAH selainmu dan Muhammad itu adalah RasulMU.
Toriq!
Aku yang pergi dahulu.
 

Sunday, June 20, 2010

majlis open table

bersempena dengan kejayaan aku dapat masuk tokushima university, hari ni aku open table kat kedai kani(ketam) on the way ke jusco toyota...open table untuk 5 orang sahaje iaitu budak2 melayu di toyota college. nothing to story,just wanna share some pictures....

 ini adalah kedai berkenaan (kani honke)

hidangan pertama

hidangan kedua

hidangan ke-tiga

hidangan ke-empat

hidangan ke-lima (dim sum ketam)

hidangan ke-enam (tempura ketam)
~yang paling sedap hingga menjilat sudu~

hidangan ke-tujuh (sushi ketam)

hidangan ke-lapan (misoshiru ketam)

hidangan ke-sembilan ialah ice-cream tapi lupa nak snap.

ini bukan hidangan tapi adalah pameran....hak hak.
kesembilan-sembilan hidangan di atas telah dihabiskan oleh beliau dgn lahapnya.
sebenarnya, dah 3 tahun beliau berada di toyota,jepun dan hampir setiap minggu lalu di hadapan kedai tersebut tetapi baru hari ini beliau melangkah masuk menikmati sajian di dalamnya.
anda tahu kenapa baru hari ini beliau menjejakkan kaki ke sini??
kerana sesungguhnya sajian2 di kedai ini terSANGATlah mahallllllllllllllllllllllllllllllllll.

set hidangan hari ini berharga 3000 yen bersamaan hampir RM100......
jadi, anda tentu faham mengapa beliau tidak pernah ke sana sebelumnya.
(makan kat malaysia nasi goreng sebungkus baru 3 hinggit kot)
3000 yen satu hidangan darab 5 orang berjumlah 15000 yen tambah air dan sebagainya menjadikan jumlah keseluruhan hari ini hampir mencecah 20000 yen yang bersamaan 700 ringgit malaysia....semua2 nih saye bayar sorang ke???....oh sudah tentu tidak!!!
penat ahhh guna bahasa skema....hak hak hak hak
oleh sebab yang lulus uni ni aku dan azmin so ktrg bedue share lah bayar separuh2...kalo tidak sudah tentu aku tak buat kerja gila nk open table kat sini...maunyer kene posa sebulan pasni sebab p.o.k.a.i......!!
setelah melahap dak2 ni ajak pegi jusco miyoshi...nak cari baju katenye...junior2 taun nih baru dtg so dorg xbyk baju....sekali sekala dah abes exam ape lagi, angkat kaki pegi jelah...
nak tau ape ktrg borong?? lima2 orang angkat baju adidas sorang selai....
dak2 ni yg byk shopping, aku beli ala kadar jer..nak jimat duet coz tahun depan byk nak pakai duet nk byr itu ini kat uni, nk cari umah lagi.....urghhhhhhhh duet oh duet!! aku mau kamu!!
sekian........


Wednesday, June 16, 2010

dedicated to Adlin Nadia


Lovely msg for a Lovely Person
from Lovely Friend
For a Lovely Reason
at a Lovely Time
from a Lovely Mind
in a Lovely Mood
in a Lovely Style
to wish you
Have a Lovely “BirthDay” 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

thanks God for giving us this friendship.

 iyda, alin, someh, fetty, barni, kuyah, iytah n others...... 

i promise, we gonna be BFF foreverrrrrrrrrrrr and everrrrrrrrr. 

alin syg, its ur 22nd bufday and look at what u've gained till today. 

u grow better with the years and made a lot of achievement. 

let's appreciate for what we have yesterdays, today n tomorrows....wish u best of luck in ur future undertaking  

*please stay cute and happy-go-lucky* 

hug cket mehhhhh...muahhh muahhhh...take care dear=)) 

 

[Its a nice feeling when you know that someone likes you, someone thinks about you, someone needs you; but it feels much better when you know that someone never ever forgets your birthday.
HAPPY BIRTHDAY.]

Monday, June 14, 2010

syukur alhamdulillah..

been sleeping in the nerves...really make me sick...
woke up this morning by azmin's call...with me still sleeping and he mentioned that he did it!
hoomaigoddd..how about me??? if this is ur number, then u pass it too...said him.
what?? are u sure?? so i checked it myself....so trueeeeeeeeeeeee...!!!
i saw mine there!!!!! 8 of 12 people were selected.
syukur alhamdulillah, i am one of them........
with this...no more uni to apply n i can save my money a lot.....A LOT!!(juken sgt mahal)
dont have to take tokketsu for the next next week...
and the most important one, i can join cyubudenryokukengaku....(save tanii doe...)
I AM SO HAPPY today!!!!!!!!!!!!!!!!!
mom, i dedicated this success to u...just for u mom.i did it because of u=))
thanks Allah for giving me this....
syukur ke hadrat ilahi.

will i make it??

at this time, tokushima has reached to the decision of 2011 intake i guessed...
will i be running towards tokushima's next top intake??uhuhhhhh....blurrredddd!
i really have no idea with tomorrow's result....of all days, tomorrow will be the horrible one.
if i pass the test, then it might change my mood for the rest of the year,
BUT, if it sucks....it might change my life for the rest of the year!!
i may not be me anymore....if it turns out suck........
guess i couldnt sleep well tonight...with those thing hung up in my head.
oh Allah, let me be the chosen one.....

Friday, June 11, 2010

I W.I.S.H....

im neither a millionaire nor a princess.
just a comman person like everyone is..
im tired of studying and finishing homeworks.
i keep myself away from books on every saturday night.
just trying to leave in peace for a moment.
lets take a short break!
have u ever dreamed of your wishes?
i do...always! 
not only in my dream at night , but also in my daydream *sengals*
lets see what im always wishing for.........???!!!

first
a perfect house to live !!


second
my favourite RX8

third
this blue dress!! OMG, really gorgeous!!


fourth
these handbag

one from Louis Vuitton!!!
one form Prada & one from Dior..........!!

fifth
this lovely heel


last-but-not-least
a boyfriend
i want him!!!! hahahaha.....


so, u saw mine....how about yours????
to anybody whos interested,
feel free to share ur wishes and make your own entry=)
XOXO;p

Monday, May 24, 2010

a piece of ilmu......

Akhir sekali, cuba baca ayat Al quran ini dan jangan tafsir "mengingati Allah' dalam ayat di bawah adalah 'tarikat tasbihat' semata mata, tapi takutlah Allah dalam bab api neraka!

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, iaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri dan duduk serta dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata: “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.”
Semoga Allah ampunkan dosa kita semua dan bagi peluang untuk kita bertaubat dan terlibat dalam perkara yang membantu ugama.

Amin...

*aku tumpang amin...aaaaaaaaaaaaaaminnnnnnnnnnnnn*
u all boleh baca full version punye kat sini!!!

Sunday, May 2, 2010

competition


Pretty boy Nate, smart Dan and sexy Chuck! They all have such different styles, personality and backgrounds, but they are all so hot in their own way! The big question is, which of them would you most like to date? Nate Archibald, Dan Humphrey or Chuck Bass?

OF COURSE I PILIH NATE!!!!!!!!hahaha




Monday, April 12, 2010

22才の私



tahun berganti tahun
aku semakin dimamah usia
genap usiaku 22 tahun kini
aku masih bergelar student
aku masih mengejar cita2
aku masih di sini menghirup udara segar nippon
aku nantikan sakura tatkala haru
aku berlari di pantai tatkala natsu
aku tatapi keindahan momiji tatkala aki
aku teruja hujanan salji tatkala fuyu
masih ada indahnya pada hidup ini
mungkin suatu waktu aku bakal kehilangan semua ini
bila usia lagi bertambah
pastinya harusku selak lembaran baru diari kehidupan
owh aku pingin masa depan yang cerah
seiring apa yg aku usahakan semasa mudaku
walau banyak waktu juga telah terbuang
22 tahun sudah aku berjuang mengejar impian
masa depan harus lebih baek!
pada hidupku juga ada yang kurang
moga kutemui dia yang ku cari
hehehehehe.....

~happy bufday to me~

i went for hanami on my bufday
having so much fun with my friends around
enjoy the pics...

toyota-suzuka-gifu

they sang happy bufday song with zaf playing piano on his iphone

me at mei-jyou...like posing so much!

*would like to thanks ya all for wishing me happy bufday..some of u came up with so nice words, almost drove me to cry. an n biligee came to the kitchen when i was cooking at 12 a.m to wish me n i got pyjama from them. accyang gave me 5packs of choclate...wahhhh i myself never bought me 5packs of anything..haha. some texted me via mobile, some called me to wish directly and the rest posted their wishes on my wall via FB...so wonderful to have friends around! relly touched by alin's n fetty's post... so long words i like it soooooo much...

from FB

alin's

Alyn Nadya my Serena sayang intan payung!

HAPPY BIRTHDAY!
MAY ALL UR DREAMS COME TRUE :)
MAY IYDA CEPAT CEPAT KAWIN. ALIN CHUP JADI PENGAPIT YER!
MAY YOU BE SHOWER WITH HAPPINESS, JOYFULNESS AND SURROUNDED WITH PPL YOU LOVE THE MOST.

ALIN SAYANG IYDA BANYAK BANYAK MACAM BINTANG KAT LANGIT!
INGAT, NO MATTER WHAT YOU WILL ALWAYS HAVE MY... BACK.
AM GLAD TO HAVE YOU IN MY LIFE DARLING. :))

♥ u so much :")

HAVE A GOOD ONE! XOXO! ♥ ♥
p/s: Alin ikut time dekat japan eh. hehe :)) sorry syg lambat 15mins huhuhu.

fetty's

Freesia Fk DEAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! happy birthday to you ~~~~~~ :)
cori lmbt wish..br pas exam...sok ader lagik....waawaa~~~

Moga Ida pjg umo, murah rezei, success slalo n diberkati Allah s.w.t...aminn...
BFF !!!!!!!!!

* cedey tgk ruangan BFF Iyda...ader nm 'facebook user' and pic ntah pe2 jek... :(

tp, x per..tue xkan memutuskan s...mngat fty nk wat account kali ke-3 semata2 nk connect dgn kwn2 TERSAYANG!!!!!!!!!! lebiu!!!!!!!!!!!!!!!!
♥ ♥ ♥

barbar's 

22才のbirthday, おめでとう Iyda Murasaki dearie (^^♪ have a great and cool birthday as u; know we're thinking of u, giving love and support in all that u do! and, do always stay just the way u truly are cause you're better off by far that way (u're a friend who's like a blessing in my life✿) and there's nothing 'bout you i... would change either♥ love u to bits and god bless! 

so many people that wished me and i cant paste it all...really appreciate ur effort to write me ur wishes. so sorry if didnt reply ur's coz i wasnt around on my bufday but i did read it all...*

thanks so much=)

luv ya all

XOXO;p

Saturday, March 20, 2010

tagged by alyn muchi2 aka blair waldorf


Bold the statements that ARE TRUE to you. Italicize the statements that you WISH were true. Leave the rest alone. Then, tag 10 people to do the same test.

I’m 170cm tall.
I don’t know what I want at the moment.
I’m not happy.
I hate my friends.
I hate my life.
I hate my grades.
I can drive.
I’m bored of driving.
I have a white handbag.
I love dancing.
I go clubbing every week.
Shopping is bullshit.
I have a tattoo of a star.
I got my navel pierced.
I have friends that take drugs.
90% of my friends smoke.
I still hang out with my ex, even though our break up was rather nasty.
I’m studying Fashion.
I have a business running.
I hate cartoons
I hate someone.
I have 10 Lollipops handbags.
I buy CLEO every month.
My parents don’t know about my blog.
I have an iPod.
I don’t have faith in the current “one”.
My school mates know about my blog.
I wanted to be a fashion designer.
I love rock emo bands.
I hate it when people cancel last minute meet ups.
I’m a rebel.
I don’t believe in love.
High school's filled with drama.
My parents have faith in me.
I’ve bought shoes this month.
A blogger bitched about me before.
I hate sports.
I heart Italian food.
I hate meeting new people.
I hate nail polish.
The mother bear gives me hugs.
People should start appreciating me.
High school was the worst time of my life.
I have red hair.
One Utama is my second home.
I’m a guy.
I’m scared of my Biology exam which I’m going to face tomorrow.
I hate vacations.
We’ll last.
I believe in long distance relationships.
I’m going to get high and smoke weed one day soon.
I’ve robbed an old lady.
I’m starting to like applying make-up.
I was a tomboy.
At times I think I still am a tomboy.
I love bitching about people behind their backs
I still have a best friend.
I have a cat.
I hate surprise parties.
I hate planning parties.
I’m hot.
I’m a sinner.
I’ve got a DS light.
I have a Wii.
I can’t live without music.
Video games are a waste of time.
I miss the father bear.
I love being in love.
I know how to cook.
I have 100% freedom.
Boys are assholes.
I hate Math.
I’m happy with what I have.
I love horror films.
I slept in my parents’ room for 3 days after watching Scream when I was a kid.
My old friends keep in touch with me.
I don’t read newspapers.
The news is such a waste of time.
Blogging is a waste of time.
I hate animals.
I can’t live without make-up.
I curse like a pirate.
I’m happy with my 11 year old car.
I hate people that are smart.
I love Orange juice.
I can’t drink for nuts.
I believe that everyone in their teens have lost their virginity.
I’ve got a new phone.
I’m going to get a new pair of shoes by the end of this month.
I love swimming.
I haven’t worked out since March.
I think I’m fat.
I love my friends and family.


would like to tag:
tyra's
key-un
fyl 
sesape je yg teringin na bwt=)